Detailansicht
Lokale und sequentielle Vorstellungen von Schülerinnen und Schülern in der Elektrizitätslehre
Georg Hanisch
Art der Arbeit
Diplomarbeit
Universität
Universität Wien
Fakultät
Fakultät für Physik
Betreuer*in
Martin Hopf
DOI
10.25365/thesis.15398
URN
urn:nbn:at:at-ubw:1-30352.93617.387563-1
Link zu u:search
(Print-Exemplar eventuell in Bibliothek verfügbar)
Abstracts
Abstract
(Deutsch)
Trotz umfangreicher empirischer Forschung in den letzten Jahrzehnten zu Schülervorstellungen in der elementaren Elektrizitätslehre liegt bisher kein Testinstrument vor, das eine effektive und zuverlässige Erfassung der Basiskonzepte im Schulunterricht ermöglicht und gleichzeitig für die empirische Forschung verwendbar ist. Am AECC Physik der Universität Wien wird ein Multiple-Choice-Fragebogen mit zweistufigen Items entwickelt, der psychometrisch so ausgereift sein soll, dass diese Vorgaben erfüllt werden. Das Hauptziel dieser Arbeit liegt in der Weiterentwicklung von sieben bisher einstufigen Testitems zur Abbildung von lokalen und sequentiellen Vorstellungen, die einen Teil dieses Fragebogens bilden. Es wurden 19 problemzentrierte Interviews geführt und mit Methoden der qualitativen Inhaltsanalyse ausgewertet. Die Ergebnisse bildeten die Basis für die Entwicklung von Erklärungsdistraktoren. In weiterer Folge wurden die dadurch entstandenen Testitems von 78 SchülerInnen schriftlich beantwortet und die verschiedenen Antwortmöglichkeiten durch 19 Follow-Up-Interviews untersucht, wodurch Rückschlüsse auf das Vorhandensein von Schülervorstellungen gezogen werden können. Die Ergebnisse bringen gut funktionierende Items hervor, die verschiedene Schülervorstellungen eindeutig abbilden können. Darüber hinaus können die gewonnenen Ergebnisse und weitere Analysen des umfangreichen Datenmaterials für die zukünftige Weiterentwicklung des gesamten Testinstruments von Nutzen sein.
Abstract
(Englisch)
Despite extensive empirical research in recent decades to students’ conceptions in elementary electricity so far there is no test instrument that effectively and reliable captures the basic concepts in the classroom and at the same time is applicable for empirical physics education research. At the AECC for Physics at the University of Vienna, a multiple-choice questionnaire is developed with two-tier items that should be psychometrically matured to meet these requirements. The main objective of this work is the development of seven previously one-tiered test items for mapping local and sequential concepts, which form a part of this questionnaire. 19 problem-centered interviews were conducted and analyzed using methods of qualitative content analysis. The results had built the basis for the development of distractors which present reasons for he given answer. Subsequently, the new set of test items were administered to 78 students and 19 Follow-up interviews helped to explore, what conclusions can be drawn from the various response options about the existence of students' conceptions. The results bring out well-functioning items that can map different student’s conceptions clearly. Beyond that, the results obtained and further analysis of the extensive data can be useful for future development of the entire test instrument.Despite extensive empirical research in recent decades to students’ conceptions in elementary electricity so far there is no test instrument that effectively and reliable captures the basic concepts in the classroom and at the same time is applicable for empirical physics education research. At the AECC for Physics at the University of Vienna, a multiple-choice questionnaire is developed with two-tier items that should be psychometrically matured to meet these requirements. The main objective of this work is the development of seven previously one-tiered test items for mapping local and sequential concepts, which form a part of this questionnaire. 19 problem-centered interviews were conducted and analyzed using methods of qualitative content analysis. The results had built the basis for the development of distractors which present reasons for he given answer. Subsequently, the new set of test items were administered to 78 students and 19 Follow-up interviews helped to explore, what conclusions can be drawn from the various response options about the existence of students' conceptions. The results bring out well-functioning items that can map different student’s conceptions clearly. Beyond that, the results obtained and further analysis of the extensive data can be useful for future development of the entire test instrument.
Schlagwörter
Schlagwörter
(Englisch)
Students' Conceptions elementary Electricity local reasioning sequential reasioning multiple-choice-tests
Schlagwörter
(Deutsch)
Schülervorstellungen elementare Elektrizitätslehre Lokales Denken Sequentielle Argumentation Multiple-Choice-Tests
Autor*innen
Georg Hanisch
Haupttitel (Deutsch)
Lokale und sequentielle Vorstellungen von Schülerinnen und Schülern in der Elektrizitätslehre
Publikationsjahr
2011
Umfangsangabe
VIII, 175 S. : Ill.
Sprache
Deutsch
Beurteiler*in
Martin Hopf
Klassifikationen
33 Physik > 33.16 Elektrizität, Magnetismus ,
81 Bildungswesen > 81.50 Pädagogische Psychologie, Unterrichtspsychologie, Schulpsychologie: Allgemeines
AC Nummer
AC08819960
Utheses ID
13818
Studienkennzahl
UA | 190 | 412 | 406 |
