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Coming to terms with slavery in three modern novels
Octavia E. Butler's "Kindred", Valerie Martin's "Property", and Dolen Perkins-Valdez's "Wench"
Anda- Raluca Pop
Art der Arbeit
Diplomarbeit
Universität
Universität Wien
Fakultät
Philologisch-Kulturwissenschaftliche Fakultät
Betreuer*in
Margarete Rubik
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Alle Rechte vorbehalten / All rights reserved
DOI
10.25365/thesis.19971
URN
urn:nbn:at:at-ubw:1-29478.33166.485066-3
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(Print-Exemplar eventuell in Bibliothek verfügbar)

Abstracts

Abstract
(Deutsch)
Die Arbeit befasst sich mit Darstellungen der Sklaverei in drei modernen amerikanischen Romanen, und zeigt, dass “die eigentümliche Institution” (“the peculiar institution”) ein wichtiges Thema für die zeitgenössischen Schriftsteller bleibt, die die Vergangenheit mit Hilfe ihrer Werke aufarbeiten möchten. Durch die Analyse sechs wiederkehrender Themen, mit denen sich alle drei Schriftsteller beschäftigen, fokussiert die Arbeit auf die Motivation dieser Schriftsteller, Sklaverei als ein zentrales Thema in ihren Werken zu berücksichtigen. Die Ergebnisse zeigen, dass Butler, Martin und Perkins-Valdez über Sklaverei schreiben, um das Vergessen zu verhindern, um falsche Vorstellungen zu korrigieren, um die Geschichte zu überarbeiten, um zu zeigen, dass Sklaverei eine nachhaltige Wirkung hat, um die Gesellschaft mit dem Mittel des Schreibens zu kritisieren und um denen eine Stimme zu geben, die keine hatten. Um Aufmerksamkeit für die Relevanz der Vergangenheit der Vorfahren zu schaffen, haben Ihre Romane auch die Absicht, durch die gezielte Thematisierung der Vergangenheit Schmerzen und Schande zu heilen und aufzuzeigen.
Abstract
(Englisch)
The thesis deals with representations of slavery in three modern American novels, showing that “the peculiar institution” remains an important topic for those contemporary writers who choose to revise the past in their works. Slavery’s depiction in literature is emphasised by explaining the structure and objectives of slave narratives, historical novels, and neo-slave narratives. By analysing six recurring themes that all three novelists employ, the thesis explains what motivates these writers to include slavery as a central topic in their works. These themes are: women slaves as narrative protagonists; the unbalanced relationship between master(s) and slave(s); the difficult situation of the children resulting from these relationships; violence and physical pain as experienced by the institution’s victims; slave rebellions and runaways; and religion in connection with the role it played in forming slaves’ beliefs, attitudes and values, but also as a justification of the slaveholders for their behaviour. The findings demonstrate that Butler, Martin, and Perkins-Valdez write about slavery in order to prevent forgetfulness, to criticise misconceptions, to correct and revise history, to point to slavery’s lasting effects, to criticise society by using the disguise of writing about slavery, to give a voice to those who did not have one and to draw attention to the importance of knowing about the ancestor’s past. Their novels also serve the purpose of healing the pain and the shame of the past by showing that things will only improve when people are ready to learn from the history of slavery instead of turning their backs and ignoring what has happened. It is both races that need to deal with a problematic common past in order to live together in racial harmony.

Schlagwörter

Schlagwörter
(Englisch)
Slavery Slave narratives Neo-slave narratives Historical novel Historiographic metafiction Identity The past
Schlagwörter
(Deutsch)
Sklaverei Sklavenerzählungen neo-Sklavenerzählungen "historiographische Metafiktion" Identität Vergangenheit Rassismus
Autor*innen
Anda- Raluca Pop
Haupttitel (Englisch)
Coming to terms with slavery in three modern novels
Hauptuntertitel (Englisch)
Octavia E. Butler's "Kindred", Valerie Martin's "Property", and Dolen Perkins-Valdez's "Wench"
Paralleltitel (Deutsch)
Die Darstellung der Sklaverei in drei modernen Romane ; Octavia E. Butler "Kindred", Valerie Martin "Property" und Dolen Perkins-Valdez "Wench"
Publikationsjahr
2012
Umfangsangabe
140 S.
Sprache
Englisch
Beurteiler*in
Margarete Rubik
Klassifikationen
17 Sprach- und Literaturwissenschaft > 17.70 Literaturwissenschaft: Allgemeines ,
17 Sprach- und Literaturwissenschaft > 17.74 Literaturwissenschaftliche Richtungen ,
17 Sprach- und Literaturwissenschaft > 17.75 Literaturkritik
AC Nummer
AC10690284
Utheses ID
17845
Studienkennzahl
UA | 343 | | |
Universität Wien, Universitätsbibliothek, 1010 Wien, Universitätsring 1