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Einstellung und Sinn
Eric Weils Logik der Philosophie: Vorbegriff, Vorgeschichte, Relektüre
Peter Gaitsch
Art der Arbeit
Dissertation
Universität
Universität Wien
Fakultät
Fakultät für Philosophie und Bildungswissenschaft
Betreuer*in
Günther Pöltner
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Alle Rechte vorbehalten / All rights reserved
DOI
10.25365/thesis.27858
URN
urn:nbn:at:at-ubw:1-29080.56403.527970-7
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Abstracts

Abstract
(Deutsch)
Die vorliegende Arbeit hat die von Eric Weil (1904–1977) stammende eigentümliche Gedankenfigur der ‚Logik der Philosophie‘ zu ihrem Thema. Sie bemüht sich im ersten Teil um eine sowohl systematische als auch geschichtliche Aufklärung dieses Gedankens und vollzieht im zweiten Teil eine Interpretation des von Weil unter diesem Titel vorgelegten philosophielogischen ‚Systems‘. Der den ersten Teil einleitende systematische Entwurf, der auf einer transzendentalphilosophischen Überlegung zum Phänomen der philosophischen Diskussion beruht, stellt den Begriff der Einstellung (attitude) als operativen Grundbegriff der Logik der Philosophie heraus und bestimmt die Logik der Philosophie demgemäß als eine Reflexion über die Einstellungsgebundenheit des Denkens. Die auf diesem „Vorbegriff“ der Logik der Philosophie aufbauenden philosophiegeschichtlichen Studien zeigen, auf welche Weisen das Grunddatum der Einstellungsgebundenheit in der Philosophie seit Kant integriert oder externalisiert wurde. Auf diesem Wege bildet sich eine „Vorgeschichte“ der Logik der Philosophie heraus, in der sich die Einsicht in die Einstellungsgebundenheit des Denkens insbesondere in der Aufgabe einer phänomenologischen Sinnanalyse konkretisiert. Die im zweiten Teil gebotene Interpretation von Weils System der philosophischen Kategorien und Einstellungen stellt sich daher als eine phänomenologische „Relektüre“ dar, die sich von den gängigen ‚neukantianischen‘ Lesarten kritisch abhebt. Auf diese Weise zeigt sich Weils Logik der Philosophie allgemein als ein System der dialektischen Erfahrung des Denkens, in dem sich eine Phänomenologie des sich bildenden kohärenten Sinns kristallisiert. „Sinn“ erweist sich darin nicht nur als die grundlegende kategoriale Form der Philosophie, sondern zugleich auch als das Urphänomen, an dem der philosophische Diskurs teilhat. Die philosophielogisch vertiefte Einsicht in die Korrelation von Einstellung und Sinn gibt den Blick frei auf eine erweiterte phänomenologische Methodenlehre, die die begriffliche Anstrengung des Philosophierens als Einstellungserhellung und als Vorbereitung eines Einstellungswandels verständlich macht.
Abstract
(Englisch)
The subject of this doctoral thesis is Eric Weil’s (1904–1977) particular thought of a logic of philosophy / set forth in the book of the same name in 1950. The first part aims to be a systematic and historical clarification of that thought / whereas the second part tries to give a new interpretation of Weil’s metaphilosophical system. This systematic approach introduces some transcendental considerations concerning the phenomenon of the philosophical discussion as such and highlights the Weilian notion of „attitude“ as a key-concept of the „Logic of Philosophy“. Accordingly it specifies Weil’s work as a reflection on the „attitude-dependence“ of philosophical thought. The philosophico-historical investigations of the first part show how the basic assertion of the „attitude-dependence“ throughout the history of philosophy beginning with Kant was either integrated or externalised in the respective philosophical approaches. By tracing the presuppositions concerning the „attitude-dependence“ of thought in the works of various thinkers / the task of a phenomenological analysis of sense manifests. The interpretation of Weil’s system of the philosophical categories and attitudes offered in the second part / presents itself as a phenomenological rereading. This phenomenologically „enriched“ reinterpretation sets my thesis critically apart from the prevalent „neokantian“ interpretations of Weil’s „Logic“. Weil’s thinking is thereby shown to be a system of the dialectical experience of thought / in which a phenomenology of the self-forming coherent sense can be brought to light. „Sense“ then proves to be not only the underlying categorical form of philosophy / but also the foundational phenomenon on which the philosophical discourse relies. The most significant insight brought about by the metaphilosophical investigations of Weil / which reveals the correlation between attitude and sense allows for an „expanded“ phenomenological methodology. This methodology renders the conceptual endeavours of a philosophy intelligible / the task of which is to clarify one’s own attitude and allow for a potential change of said attitude.The subject of this doctoral thesis is Eric Weil’s (1904–1977) particular thought of a logic of philosophy, set forth in the book of the same name in 1950. The first part aims to be a systematic and historical clarification of that thought, whereas the second part tries to give a new interpretation of Weil’s metaphilosophical system. This systematic approach introduces some transcendental considerations concerning the phenomenon of the philosophical discussion as such and highlights the Weilian notion of „attitude“ as a key-concept of the „Logic of Philosophy“. Accordingly it specifies Weil’s work as a reflection on the „attitude-dependence“ of philosophical thought. The philosophico-historical investigations of the first part show how the basic assertion of the „attitude-dependence“ throughout the history of philosophy beginning with Kant was either integrated or externalised in the respective philosophical approaches. By tracing the presuppositions concerning the „attitude-dependence“ of thought in the works of various thinkers, the task of a phenomenological analysis of sense manifests. The interpretation of Weil’s system of the philosophical categories and attitudes offered in the second part, presents itself as a phenomenological rereading. This phenomenologically „enriched“ reinterpretation sets my thesis critically apart from the prevalent „neokantian“ interpretations of Weil’s „Logic“. Weil’s thinking is thereby shown to be a system of the dialectical experience of thought, in which a phenomenology of the self-forming coherent sense can be brought to light. „Sense“ then proves to be not only the underlying categorical form of philosophy, but also the foundational phenomenon on which the philosophical discourse relies. The most significant insight brought about by the metaphilosophical investigations of Weil, which reveals the correlation between attitude and sense allows for an „expanded“ phenomenological methodology. This methodology renders the conceptual endeavours of a philosophy intelligible, the task of which is to clarify one’s own attitude and allow for a potential change of said attitude.

Schlagwörter

Schlagwörter
(Deutsch)
Eric Weil Metaphilosophie Hegel Phänomenologie Einstellung Kant Emil Lask Husserl Erste Philosophie Diskurs Sinn Sein
Autor*innen
Peter Gaitsch
Haupttitel (Deutsch)
Einstellung und Sinn
Hauptuntertitel (Deutsch)
Eric Weils Logik der Philosophie: Vorbegriff, Vorgeschichte, Relektüre
Publikationsjahr
2013
Umfangsangabe
400 S.
Sprache
Deutsch
Beurteiler*innen
Günther Pöltner ,
Georg Stenger
Klassifikationen
08 Philosophie > 08.00 Philosophie: Allgemeines ,
08 Philosophie > 08.03 Grundlagen und Methoden der Philosophie ,
08 Philosophie > 08.31 Metaphysik, Ontologie
AC Nummer
AC10885022
Utheses ID
24898
Studienkennzahl
UA | 092 | 296 | |
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