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Investigating issues of "corporeal" identities in contemporary men’s and women’s health magazines
Felix Magnus Bergmeister
Art der Arbeit
Diplomarbeit
Universität
Universität Wien
Fakultät
Philologisch-Kulturwissenschaftliche Fakultät
Betreuer*in
Monika Seidl
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Alle Rechte vorbehalten / All rights reserved
DOI
10.25365/thesis.32512
URN
urn:nbn:at:at-ubw:1-30418.77058.225065-5
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Abstracts

Abstract
(Deutsch)
Diese Arbeit beschäftigt sich mit den Fitness- und Lifestylemagazinen Men’s Health und Women’s Health und untersucht diese in Bezug auf Fragen der Körper- und Identitätskonstruktion. Die Spezifizität dieser interessierenden Aspekte wird vor dem Hintergrund der „Risikogesellschaft“, der Rationalität neoliberalen Gesundheitswesens sowie der Heteronormativität betrachtet. Im Gegensatz zu einer Vielzahl anderer Studien, die einen unilateralen Fokus gewählt haben und dementsprechend entweder das eine oder das andere Magazin untersucht haben, wählt diese Arbeit eine komparative Untersuchungsmethode und versucht auf diese Weise die gemeinsame Wirkung der beiden Medien auf die Konstruktion und Interaktion von vergeschlechtlichten Subjektpositionen und Korporalitäten zu erklären. Es wird davon ausgegangen, dass in den untersuchten Magazinen eine trianguläre Subjektkonstitution vorangetrieben wird, die die Verschränkung kommerzialisierter, disziplinierter und reproduktiver Körperlichkeit privilegiert. Die so entstehenden Subjektivitäten werden von den Magazinen als KonsumentInnen von Produkten und Ratschlägen adressiert, welche sie dazu befähigen sollen selbstverantwortlich und diszipliniert Gesundheitsvorsorge zu betreiben, sowie im zwischenmenschlichen Bereich entsprechend dominanter kultureller Modelle miteinander zu agieren. Das Idealbild, das dabei von den Magazinen als erstrebenswert vermittelt wird, ist der „schöne“ und vermeintlich gesunde Körper, der in seiner eng definierten Form sowohl den sozio-ökonomischen Stand als auch die Moral seines Besitzers / seiner Besitzerin signifiziert. Des Weiteren zielen die Magazine klar auf eine heteronormativ orientierte Form der Körperkonstruktion von Männern und Frauen ab. Männer werden dazu ermutigt starke und muskulöse Körper aufzubauen, sowie diese durch ihre Kleidung und ihr Verhalten zu betonen, während Frauen darauf achten sollen durch ihre Körperlichkeit vor allem ihre Femininität zu unterstreichen und Männern zu gefallen. Dies trägt zur Reifikation der sekundären Rolle der Frau in der Gesellschaft bei. Die Konsequenz dessen ist, dass die von Men’s und Women’s Health vermittelten Körperbilder und Verhaltensmodelle nur eine kleine, heterosexuell orientierte und sozial privilegierte Gruppe von Menschen begünstigen, die es sich leisten können und wollen diese Ideale zu verkörpern. Weite Schichten der Bevölkerung werden durch die prekäre Verschränkung der Begriffe Schönheit, Gesundheit, Reichtum und Heterosexualität mit ganz bestimmten, sozial wünschbaren Körperformen marginalisiert. Abschließend untersucht die Arbeit wie die Sprach- und Bildabfolgen der untersuchten Medien subvertiert und in ihrer Bedeutungsmacht eingeschränkt werden könnte. In Rekurs auf Foucaults Diskurs- und Machttheorie sowie Baudrillards Konzept der Simulation werden die in den Magazinen konstruierten Körperbilder als Erfahrung von Hyperrealität charakterisiert, die durch ständige kontradiktionäre Informationsüberfrachtung durch Risikodiskurse schließlich eine Bedeutungsaushöhlung erfährt. Risiko fungiert diesem Verständnis zufolge als moderner Ikonoklast, der den Wahrheitsanspruch der Simulation zusehends zum Erliegen bringen kann.
Abstract
(Englisch)
This thesis investigates issues of embodiment and identity in Men’s Health and Women’s Health magazines, published between 2003 and 2013. Unlike most previous research, it engages in a comparative reading of the two publications and suggests that their combined efforts to advice men and women on fashion, health and relationships operate as a powerful cultural force that governs the construction and interaction of bodies in gender specific ways. This paper thus traces a triangular subject constitution in the media under survey and argues that this complex discursive process interpellates individuals as consumers (the commercialised body), active consumers of health advice (the disciplinary body), and supposedly attractive heterosexuals (the reproductive body). I suggest that the specificity of the subjectivities that may ensue is closely linked to the conjuncture of neoliberalism, heteronormativity and risk that has inter alia been theorised by David Harvey, Judith Butler and Ulrich Beck. My findings indicate that all three discursive construction cycles of the body appear to operate in a similar form. The magazines extol the rhetoric of self-determination as they promise men and women better and happier lives, which shall find their ultimate expression in the combined form of the healthy and heterosexually desirable body. Even though the range of opportunities to achieve such a body may appear infinite, it is in fact heavily constrained by the narrowly defined corporal ideals the magazines promote. My analysis of the commercialised body demonstrates that both men and women are increasingly targeted as consumers of products and advice. For men, this has involved a shift from traditional breadwinner identities located in the field of production, to a more objectified form of subjectivity that has previously been associated with women (Beynon 102-03). By implication, there has developed a tendency to masculinise men’s consumer products by linking them to supposedly masculine fields of experience, such as corporate success and heterosexual pursuits. In Women’s Health, similar tendencies of gender specificity can be observed. Much of the advice presents itself under the disguise of liberating feminist consciousness, while it covertly contains heteronormative messages that reify the secondary role of women in society. The construction of the disciplinary body in Men’s and Women’s Health Magazines is characterized by a strong focus on do-it-yourself strategies that shall enable individuals to maintain their own wellbeing and fight disease. Accordingly, the magazines’ offerings include advice on physical exercise and dietary adjustment that shall help men and women achieve a lean and supposedly healthy body vis-à-vis a happier and more productive life. However, despite these areas of convergence in the construction of the “healthy” male and female body, there are significant differences too. Men are encouraged to build muscular bodies that shall signify masculine power and health, whereas women are advised to emphasise their supposed feminine nature by sculpting slender and compact bodies that shall appeal to men. The “corporealities” that thus ensue function to sustain men’s entitlements by reifying the objectified status of women. A similar emphasis on privileging men over women could be observed with regard to the reproductive body. While both magazines present men’s sexuality as unproblematic, women are led to the evaluation that their sexual fulfilment depends on the approval of their male partners. Women are thus encouraged to accommodate their partner’s sexual desires as a means to secure lasting and supposedly harmonious bonds, which promotes the assumption that they have to compromise their sexual and emotional needs in order to be in a relationship. The magazines’ advice thus reinforces stereotypical modes of gender socialisation that sustain the secondary role of women in society. The corollary of this is that the joint efforts of Men’s and Women’s Health marginalize a wide range of individuals. Vis-à-vis the dictates of consumerism, neoliberal health-care, and the hegemonic gender order, they produce narrowly defined frames of preferred corporealities that do not only exclude heterosexual men and women from the lower social strata, but also put at a disadvantage non-heterosexual couples and a large number of women who are in relationships with men. Despite this decidedly negative outlook, I have theorised a perspective of resistance that may help subvert the anti-social frames the magazines promote. Drawing from Foucault’s theories of subjectivity and power, and Baudrillard’s concept of simulation, I have argued that the magazines’ preoccupation with risk discourses may function as a modern iconoclast that could be capable of destroying the “hyperreality” of health and beauty by continuously overburdening it with contradictory meanings. This, I have argued, could promote a more critical reception of the magazines’ contents and encourage the readers to establish a closer rapport with their own bodies. Such a model of interaction would accommodate the actual body rather than the image and thus offer a perspective on how socially exclusive frames of hyperreality may be subverted.

Schlagwörter

Schlagwörter
(Englisch)
corporeality discourse identity neoliberalism health care fitness
Schlagwörter
(Deutsch)
Körperlichkeit Diskurs Identität Gender Neoliberalismus Gesundheit Gesundheitsvorsorge Fitness
Autor*innen
Felix Magnus Bergmeister
Haupttitel (Englisch)
Investigating issues of "corporeal" identities in contemporary men’s and women’s health magazines
Paralleltitel (Deutsch)
Fragen der Körperlichkeit und Identitätskonstruktion in Men's Health und Women's Health
Publikationsjahr
2014
Umfangsangabe
114 S. : graph. Darst.
Sprache
Englisch
Beurteiler*in
Monika Seidl
Klassifikation
17 Sprach- und Literaturwissenschaft > 17.08 Semiotik
AC Nummer
AC12071070
Utheses ID
28872
Studienkennzahl
UA | 190 | 456 | 344 |
Universität Wien, Universitätsbibliothek, 1010 Wien, Universitätsring 1