Detailansicht
Kunst und Sprachvermittlung
Vertiefung des Französischunterrichts durch einen Museumsbesuch
Kinga Zamolyi
Art der Arbeit
Diplomarbeit
Universität
Universität Wien
Fakultät
Philologisch-Kulturwissenschaftliche Fakultät
Studiumsbezeichnung bzw. Universitätlehrgang (ULG)
Lehramtsstudium UF Französisch UF Englisch
Betreuer*in
Peter Cichon
DOI
10.25365/thesis.40616
URN
urn:nbn:at:at-ubw:1-29279.68679.569555-7
Link zu u:search
(Print-Exemplar eventuell in Bibliothek verfügbar)
Abstracts
Abstract
(Deutsch)
Diese Arbeit beschäftigt sich mit den Vorteilen des Kunstmuseums als Lernort für Sprachen. Der/die Fremdsprachenlehrer/in kann durch das Verlegen der Schulstunde in ein Kunstmuseum, Schüler/innen die Möglichkeit geben, sich mit Kunstwerken in der Fremdsprache aktiv auseinanderzusetzen. Im ersten Abschnitt der Arbeit werden theoretische Vorüberlegungen vorgestellt, auf denen eine Fremdsprachenführung in einem Kunstmuseum basieren sollte. Der zweite Abschnitt stellt eine Führung im musée d'Orsay vor, die auf Französisch für Schüler/innen einer österreichischen AHS gehalten werden kann. Durch die gemeinsame Betrachtung und Besprechung von Kunstwerken, verfolgt die Führung das Ziel Kunst und Sprachvermittlung miteinander zu verbinden und dabei besonders die kommunikativen, visuellen und interkulturellen Kompetenzen der Schüler/innen zu vertiefen.
Abstract
(Englisch)
The art museum is a special place of learning, that offers many advantages, given the fact that it is possible to perceive artworks in real life. By visiting an art museum, knowledge on certain matters can be increased, interest and creativity can be sparked, so that the wish to exchange ideas with other persons on the topic of art can evolve. Therefore, this work has the aim of joining second language learing and learning about art in an art museum.
In order to integrate the advantages of an art museum in second language learning, a guided tour in the musée d'Orsay in Paris is proposed for teachers of French as a second language. The goal of this work is to offer ideas for language teachers to take the topic of art as an occasion for speaking a foreign language. The guided tour is based on the notions of communicative, intercultural and visual competence. The work focuses on these three competences, partly on account of the teaching curriculum that calls for communicative as well as intercultural language learning, but also due to the topic of art that offers the possiblity to increase visual competences. The guided tour should not only be an occasion for using the second language, but should also provide further knowledge on the artworks and artists so that the students attain a deepeder understanding. Therefore, the guided tour consists of a profound discussion of four paintings of the musée d'Orsay, with the aim of leading the students to a detailed interpretation of the painting, while five further paintings are shortly introduced in order to compare similarities and differences with other paintings or explain certain features. On the one hand the guided tour focuses on arthistoric information, but also on enhancing the linguistic competences in picture descripition, giving an opinion or argument, making comparisons or expressing feelings. During the guided tour, the language teacher should be considered as a moderator or intermediary between the work of art and the students. Hence, the teacher leads a guided conversation with the students by asking many questions and giving the students the opportunity of guessing and thus realizing certain aspects on their own.
Schlagwörter
Schlagwörter
(Englisch)
second language teaching museum education
Schlagwörter
(Deutsch)
Fremdsprachenunterricht Museumspädagogik
Autor*innen
Kinga Zamolyi
Haupttitel (Deutsch)
Kunst und Sprachvermittlung
Hauptuntertitel (Deutsch)
Vertiefung des Französischunterrichts durch einen Museumsbesuch
Publikationsjahr
2016
Umfangsangabe
iv, 175 Seiten : Illustrationen
Sprache
Deutsch
Beurteiler*in
Peter Cichon
Klassifikationen
18 Einzelne Sprachen und Literaturen > 18.22 Französische Sprache ,
21 Einzelne Kunstformen > 21.00 Malerei: Allgemeines
AC Nummer
AC13058464
Utheses ID
35968
Studienkennzahl
UA | 190 | 347 | 344 |