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Pastoral counselling in the spirit of St Francis de Sales
a comparative study of person-oriented spiritual direction in St Francis de Sales and person-centred counselling in Carl R. Rogers - developing a strategy for pastoral counselling in the context of India
Sen Vellakada
Art der Arbeit
Dissertation
Universität
Universität Wien
Fakultät
Katholisch-Theologische Fakultät
Studiumsbezeichnung bzw. Universitätlehrgang (ULG)
Doktoratsstudium der Katholischen Theologie (Dissertationsgebiet: Katholische Fachtheologie)
Betreuer*in
Johann Pock
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Alle Rechte vorbehalten / All rights reserved
URN
urn:nbn:at:at-ubw:1-29122.64168.472754-7
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(Print-Exemplar eventuell in Bibliothek verfügbar)

Abstracts

Abstract
(Deutsch)
Diese Dissertation versucht eine Strategie des Pastoralgesprächs (Pastoral Counselling) für den pastoralen Kontext Indiens zu entwickeln. Dabei versucht der Autor den person-zentrierten Gesprächsansatz nach Carl Rogers mit dem person-orientierten Ansatz von Franz von Sales zu verbinden. Die Gemeinsamkeit liegt in ihren humanistischen Wurzeln. Beide waren humanistisch geprägt. Pastoralgespräch ist ein dringendes Bedürfnis in Indien heute. Die Gesellschaft in Indien befindet sich in einem ständigen Fluss aufgrund sehr rascher Entwicklungen. Das hat auch ihre negativen Auswirkungen, wodurch vor allem Einzelpersonen und Familien betroffen sind. Viele geraten in Orientierungslosigkeit, Stress und psychische Probleme. Anders als in der westlichen Welt, wo viele Menschen in ihren Problemen den Psychotherapeuten aufsuchen, ist in Indien (zumindest für die Katholiken) noch zumeist die Kirche die erste Anlaufstelle und der Priester der erste Ansprechpartner für die Betroffenen. Leider ist das indische Pastoralszenario sehr autoritär und klerikalisiert. Viele Priester sind weder geeignet noch qualifiziert und ausgebildet, in solchen Situationen adäquat zu handeln und einfühlsam mit den Menschen umzugehen. Franz von Sales ist einer der wichtigsten Geistlichen Begleiter in der Geschichte der Kirche. Er hat über 20.000 Briefe zu diesem Themenfeld geschrieben. In seiner Lebenszeit hat er viele Menschen begleitet – manche viele Jahrzehnte lang! Sogar als Bischof hat er die geistliche Begleitung als seine Hauptaufgabe angesehen. Seine Briefe, Bücher, Gespräche usw. hinterlassen einen tiefen Einblick in seine Art. Er war ganz und gar ein person-orientierter Begleiter. Außerdem konnte er durch seine persönlichen Eigenschaften wie Güte, Milde, Sanftmut, tiefe Einsicht in die menschliche Natur und Verständnis für das Menschliche, viele Menschen bewegen. Dieses Thema stellt den Schwerpunkt dieser Dissertation dar. Carl Rogers ist der Begründer des person-zentrierten Ansatzes in der Psychotherapie. Er hat einen bahnbrechenden Ansatz entwickelt, der die Grundlage für das Pastoralgespräch (Pastoral Counselling) gelegt hat. Der person-zentrierte Ansatz von Carl Rogers und die Art der geistlichen Begleitung bei Franz von Sales haben viele Gemeinsamkeiten: die humanistische Prägung, den Akzent auf der Freiheit und Würde der Menschen, den Verzicht auf Zwang und Manipulation, das Vertrauen auf die Fähigkeit der Personen usw. Beide sind auch überzeugt, dass man nur durch eine heilsame Beziehung dem Anderen helfen kann. Die therapeutischen Eigenschaften, von denen Carl Rogers spricht – Echtheit, Empathie, Bedingungslose Akzeptanz (UPR) –, kann man im christlichen Sinne als konkreten Ausdruck der Liebe verstehen. Die beiden legen in ihrer Begleitung sehr viel Wert auf menschliche Qualitäten. Franz von Sales und Carl Rogers glauben, dass letztendlich eine Beziehung, die durch die oben genannten Eigenschaften gekennzeichnet ist, Heilung wirkt. Dennoch gibt es auch einige deutliche Unterschiede zwischen den beiden. Als Psychologe übersieht Carl Rogers die Wichtigkeit der geistlichen Dimension der Person. Der Mensch hat auch eine transzendente Dimension. Und der Mensch kann sich im Übrigen nicht selbst erlösen. Nur durch Gott und durch seine Gnade kann er gerettet werden. Körperliches Wohlbefinden und psychische Gesundheit allein sind nicht das letzte Ziel des Lebens. Forschungen haben deutlich gezeigt, dass das Erwerben von therapeutischen Eigenschaften wesentlich zur Wirksamkeit der Geistlichen Begleitung beiträgt. Diese Dissertation plädiert für mehr Ausbildung, weitere Forschungen und eine Weiterentwicklung im Bereich der Pastoralen Begleitung im indischen Pastoralszenario. Die Dissertation warnt zugleich vor einer unbedachten Übernahme der westlichen Methoden und Anwendungen in die indische pastorale Praxis, da der indische pastorale Kontext in vielerlei Hinsicht anders ist als im Westen. Der Verfasser kommt zu dem Schluss, dass die Verbindung zwischen den beiden Ansätzen möglich und erwünscht ist, und er ist überzeugt, dass es eine konkrete Antwort auf das pastorale Bedürfnis in Indien in der heutigen Zeit darstellt.
Abstract
(Englisch)
This dissertation, as the title suggests, is an attempt to develop a strategy for pastoral counselling in the context of India today. In this attempt, the effort is to integrate the person-oriented approach of Francis de Sales with the person-centred method of Carl Rogers. The similarity lies in their humanistic approach. Both were influenced by humanism – the former by Christian humanism, and the latter by psychological-philosophical humanism. As pastoral counselling is still in its infancy in India, the need to contribute to its growth without neglecting its specific pastoral and social context is urgent. The rapidly changing economic, social, and pastoral scenario of India demands that the Church help the needy in their spiritual, emotional, psychological, and social needs. In this process of drastic socio-political changes, individuals and families remain vulnerable. Many become disoriented and end up suffering undue stress and mental problems. Unlike in the West where people consult psychotherapists without hesitation, in India, many Catholics still consider the Church their primary haven of refuge and the priest the first person to consult. The Church has to adequately respond to this challenge. Unfortunately, the Indian pastoral scene is largely authoritarian and from top to bottom clericalised. Many priests are neither suited nor qualified to deal satisfactorily with such situations and to treat their flock empathically and insightfully. Francis de Sales has been one of the outstanding spiritual directors in the history of the Catholic Church. In addition to guiding many people personally, – some for several decades at a stretch! – he is credited with having written over 20,000 letters to different persons, mainly for the purpose of spiritual direction. Even as the bishop of a vast diocese, he looked on spiritual direction as his principal ministry. His letters, books and talks provide glimpses into his personalized way of direction. He was a totally person-oriented director. Moreover, with his deep insight into human nature and through his personal qualities like goodness, gentleness, patience, kindness and understanding of human nature, he could guide numerous people. This topic is one of the major concerns of this dissertation. Carl Rogers is the founder of the person-centred approach (PCA) in counselling and psychotherapy. Through his ground-breaking approach, he laid the foundation for the counselling movement, to which the origin of pastoral counselling is closely connected. The person-centred approach of Carl Rogers has a number of similarities to the way of spiritual direction practised by Francis de Sales: the humanistic influence, emphasis on the freedom, dignity and worth of persons, avoidance of manipulation of persons, trust in the dynamism of inner human capacities, etc. Both were convinced that through establishing healthy relationships, the spiritual director/therapist could help the other. The therapeutic conditions, of which Rogers speaks – congruence, empathy and unconditional positive regard (UPR), – could be understood from a Christian point of view as concrete expressions of love. Both Rogers and de Sales place great emphasis on human qualities in the process of guidance and believe that it is ultimately the healing climate provided by a relationship characterised by the above-mentioned qualities that initiates healing in the person who seeks help. Researches have also shown that the acquisition of therapeutic qualities contributes substantially to the effectiveness of spiritual direction, too. There are factors common to both approaches that facilitate a combined approach – humanistic basis, positive idea of human being, emphasis on personal qualities, insistence on freedom, the central role of relationship, etc. Moreover, therapeutic conditions can be seen as concrete expressions of love from a Christian point of view. At the same time, however, there are also obviously irreconcilable differences between the two – the role of faith and transcendental dimension, God’s presence, acceptance of the fallen nature of humans, the need for grace, etc. The human person has a transcendental dimension. Physical well-being alone is not the final goal of life. Besides, humans cannot save or redeem themselves. Only God’s grace can save them. This dissertation at the same time warns that a blind acceptance of Western methods is neither prudent nor effective in the Indian pastoral context where deep spirituality, strong traditional attitudes, and orthodoxy still hold sway. What is needed is a way of providing pastoral counselling based on freedom, uniqueness of individuals and respect for persons. A person-centred and person-oriented approach to pastoral issues is a felt need in India. To be denounced is authoritarianism, clericalism and male chauvinism in the pastoral context – the malaise of the Indian pastoral scene. Pastoral counselling, as a branch of practical theology, has to remain open to further research, especially in psychology and psychotherapy, and constantly update itself for ministry. Psychological insights can enrich ministry, and vice versa. One must, however, be prudent. This dissertation highlights the need for more intensive training, further research and development in the field of pastoral counselling in the context of India. The inevitable conclusion is that a holistic integration of Salesian spirituality and person-centred therapy is a fitting response to the pastoral challenges in India today. The survey I conducted also corroborates these conclusions.

Schlagwörter

Schlagwörter
(Englisch)
Francis de Sales & Carl Rogers: Comparative Study pastoral counselling spiritual direction Salesian spirituality person-centred approach in pastoral counselling person-oriented approach of Francis de Sales Salesian approach to guidance – Indian pastoral scenario
Schlagwörter
(Deutsch)
Franz von Sales & Carl Rogers: vergleichende Studie Pastoralgespräch geistliche Begleitung Salesianische Spiritualität Person-zentrierter Ansatz in der Seelsorge Person-orientierter Ansatz des Hl. Franz von Sales Salesianischer Ansatz zur Begleitung Indischer Pastoralkontext
Autor*innen
Sen Vellakada
Haupttitel (Englisch)
Pastoral counselling in the spirit of St Francis de Sales
Hauptuntertitel (Englisch)
a comparative study of person-oriented spiritual direction in St Francis de Sales and person-centred counselling in Carl R. Rogers - developing a strategy for pastoral counselling in the context of India
Publikationsjahr
2016
Umfangsangabe
462 Seiten
Sprache
Englisch
Beurteiler*innen
Michael Plattig ,
Antony Kolencherry
Klassifikationen
11 Theologie > 11.06 Religionspsychologie ,
11 Theologie > 11.71 Seelsorge
AC Nummer
AC13275211
Utheses ID
38080
Studienkennzahl
UA | 780 | 011 | |
Universität Wien, Universitätsbibliothek, 1010 Wien, Universitätsring 1