Detailansicht
Entangled medical treatment
a network approach of traditional and biomedical health care providers in the Kathmandu Valley
Lydia Rössl
Art der Arbeit
Dissertation
Universität
Universität Wien
Fakultät
Fakultät für Sozialwissenschaften
Studiumsbezeichnung bzw. Universitätlehrgang (ULG)
Dr.-Studium der Philosophie Kultur- und Sozialanthropologie
Betreuer*in
Estella Weiss-Krejci
DOI
10.25365/thesis.44136
URN
urn:nbn:at:at-ubw:1-23882.68264.808468-8
Link zu u:search
(Print-Exemplar eventuell in Bibliothek verfügbar)
Abstracts
Abstract
(Deutsch)
Die Arbeit „Entangled Medical Treatment: A network approach of traditional and biomedical health care providers in the Kathmandu Valley“ präsentiert und umfasst die empirischen Ergebnisse zweier Forschungsaufenthalte (2009, 2012) in Kathmandu Valley/ Nepal. Im Fokus der Feldforschungen standen die sozialen Beziehungen zwischen biomedizinischen und traditionellen Heilern/innen, sowie die Zusammensetzung und Konstruktion medizinisch pluralistischer Ego Netzwerke als Teil der Suche des Heilers/ der Heilerin nach einer Behandlung für Patienten/innen.
Kathmandu Valley stellt ein spezifisches Forschungsfeld innerhalb Nepals dar: Entwicklungsorganisation schreiben dem Land im allgemeinen ein schlechtes Gesundheitssystem, eine wenig ausgebaute Infrastruktur sowie eine geringe Urbanisierung zu (World Health Organization 2013:1–2; Maiti 2005:1–3), aber die Hauptstadt Kathmandu verfügt über eine umfassende Infrastruktur und vielseitige technische (Kommunikations-) Möglichkeiten. Diese speziellen Voraussetzungen sollten einerseits die Operationalisierung der Forschung erleichtern, und andererseits bietet Kathmandu Valley einmalige Bedingungen für Heiler/innen für die Konstruktion von Beziehungen und Netzwerken. Aufbauend auf der Annahme, dass medizinischer Pluralismus über die bloße gleichzeitige Existenz unterschiedlicher Heilformen hinausgeht und durch Interaktion und Beziehungen von Heilern/innen, Patienten/innen sowie deren soziales Umfeld beobachtbar und nachvollziehbar ist, wird hinterfragt, ob der medizinische Pluralismus Kathmandu Valleys in Kooperationen, sozialen Beziehungen und Netzwerken der Heiler/innen – mit teilweise stark unterschiedlichen Konzepten über Krankheit, Krankheitsursachen und -behandlung – reproduziert und sichtbar wird. Außerdem wurde in Frage gestellt, welche Akteure in Konstruktionsprozesse medizinisch pluralistischer Netzwerke inkludiert und exkludiert werden, und welche Teilnahmekonditionen den Prozessen der Suche nach Behandlung (Heiler/innen) und Heilung/ Gesundheit (Patienten/innen) zugrunde liegen. Zusammenhängend demonstrierten Politik (die instabile Lage innerhalb des Landes, internationale Beziehungen) und politische Strategien in mehrerer Hinsicht hohe Relevanz und Zusammenhänge mit diversen Aspekten der Forschung, wie (1) die Definition und die mögliche Kategorisierung von Heilern/innen in Nepal, (2) die Position, Status und Optionen, um in unterschiedlichen Bereichen des Gesundheitssystems zu partizipieren, und (3) dem Arbeitsalltag und Behandlungsentscheidungen von Nepalesischen Heilern/innen.
Die Zusammensetzung und das Ausmaß der Forschungsfragen und Zielsetzungen erforderten den Miteinbezug verschiedener Perspektiven und einer Kombination unterschiedlicher methodischer Herangehensweisen. Das Mixed Methods Research Design von Creswell et al. (2003:214–216) stellte den Rahmen für die Darstellung und Umsetzung einer Kombination aus qualitativen Interviews, standardisierten Fragebögen und (teilnehmender) Beobachtung dar. Der Einsatz der egozentrischen Netzwerkanalyse fokussierte primär auf die Illustration der sozialen Beziehungen, von Netzwerkstrukturen und deren Dynamiken und Funktionen für soziale Integration.
Die Resultate der qualitativen und quantitativen Erhebung wurden auf das Model des health-seeking process (der Prozess auf der Suche nach Heilung/ Behandlung) (Chrisman 1977) von Chrisman und Kleinmann (1983) bezogen, und als Teil des Prozesses der Suche des Heilers/ der Heilerin nach Behandlung/ Heilung für den Patienten/in betrachtet, in den auch systemische, strukturelle, soziale und kulturelle Faktoren miteinbezogen wurden (Chrisman und Kleinman 1983:573). Dieser Rahmen bildete die Basis für ein Verständnis der kontextuellen Einbettung von (medizinisch pluralistischen) egozentrischen Netzwerken als Teil der Behandlungssuche von Heiler/ Heilerinnen für ihre Patienten/innen. Forschungsergebnisse und Inhalte sind direkt in Beziehung mit den spezifischen Gegebenheiten im Forschungsfeld zu setzen, und stellen daher einen Beitrag zu dem Wissen über die Einflüsse von medizinischen Pluralismus in Kathmandu allgemein dar, zudem soll die Studie das Verständnis über Dynamiken, Prozessen und Charakteristika von medizinischen Pluralismus in einer urbanen, sich in Veränderung befindenden Gesellschaft unterstützen.
Chrisman, Noel J.
1977 The Health Seeking Process: An Approach to the Natural History of Illness. Culture, Medicine and Psychiatry 1(4):351–377.
Chrisman, Noel, und Arthur Kleinman
1983 Popular Health Care and Lay Referral Networks. In Handbook of Health, Health Care, and Health Professions. David Mechanic, ed. Pp. 569–590. New York: Free Press.
Creswell, John W., Vicky L. Plano Clark, Michelle L. Gutmann, und William Hanson
2003 Advanced Mixed Methods Research Designs. In Handbook of Mixed Methods in Social & Behavioral Research. Abbas
Tashakkori and Charles Teddue, eds. London: SAGE Publications.
Maiti, Prasenjit
2005 Urban Development Deabates in the New Millenium: An Introduction. In Urban Development Debates in the New Millennium. Studies in Revisited Theories and Redifined Praxes. K.
R. Gupta, ed. New Delhi: Atlantic Publishers & Dist.
World Health Organisation
2013 Nepal: Health Profile. Nepal: health profile.
Abstract
(Englisch)
The doctoral thesis introduced here is the result of two research stays in the Kathmandu Valley, Nepal (2009 and 2012), and presents the empirical findings about the relations between different (biomedical and traditional) health care practitioners and the composition and construction of medical pluralistic personal networks as part of treatment-seeking processes.
The research field, the Kathmandu Valley, is a very specific setting inside Nepal: Development organizations ascribe the country a poor health system, a bad infrastructure and low urbanization (Maiti 2005:1–3;World Health Organization 2013:1–2), but the capital, Kathmandu, offers a good infrastructure and technical opportunities. On the one hand, that location was supposed to support the operability of the research and. on the other hand, it is a unique setting for the interaction and relations of the different health care providers that live and practice in a quite small geographical. Acting on the assumption that medical pluralism comes to life due to its practical implementations by individuals, such as the patients and health care providers in the popular, public and professional health care sector, the research questioned whether the medical plurality in Kathmandu Valley is reflected in cooperation and relations between health care practitioners belonging to different traditional and biomedical health care professions with some strongly different concepts about illness, illness causation and treatment. Furthermore, which actors are included or excluded in processes of medical pluralistic network construction was addressed, and what are the underlying conditions for participation in the health- and treatment-seeking processes. In this sense, politics and policy making demonstrated relevance for (1) the definition of the health care practitioners involved, (2) the position, status and options of health care providers to participate in different areas of health care, and for (3) the daily working life and treatment decisions of health care practitioners. The set of research questions and objectives claimed to think in different directions regarding the choice and possible combination of methodological approaches. The “Mixed Methods Research Design” as outlined by Creswell et al. (2003:214–216) was used as a framework to illustrate the complementary application of qualitative interviews, standardized questionnaires and observations. The egocentric network approach implemented focused on the representation of relations, network structures, their dynamics and function for social integration.
The merged empirical findings were embedded in the model of Chrisman and Kleinman (1983), who interlink the “health-seeking process” (Chrisman 1977) of the patient with the social networks of the person regarding social and cultural factors (Chrisman and Kleinman 1983:573). That approach was the basis for the understanding of the contextual embedment of (medical pluralistic) personal networks as part of the treatment-seeking process of biomedical and traditional health care practitioners in Kathmandu Valley. On the one hand, the data collected and content are directly interrelated with the specifics of the research field and settings chosen, therefore, this research will contribute to the knowledge about the impact of medical pluralism in Kathmandu Valley in general. However, more in detail and on the other hand, it will foster the understanding of the dynamics, processes and characteristics of medical pluralism in an urban, dynamically changing environment and society.
Chrisman, Noel J.
1977 The Health Seeking Process: An Approach to the Natural History of Illness. Culture, Medicine and Psychiatry 1(4):351–377.
Chrisman, Noel, and Arthur Kleinman
1983 Popular Health Care and Lay Referral Networks. In Handbook of Health, Health Care, and Health Professions. David Mechanic, ed. Pp. 569–590. New York: Free Press.
Creswell, John W., Vicky L. Plano Clark, Michelle L. Gutmann, and William Hanson
2003 Advanced Mixed Methods Research Designs. In Handbook of Mixed Methods in Social & Behavioral Research. Abbas
Tashakkori and Charles Teddue, eds. London: SAGE Publications.
Maiti, Prasenjit
2005 Urban Development Deabates in the New Millenium: An Introduction. In Urban Development Debates in the New Millennium. Studies in Revisited Theories and Redifined Praxes. K. R. Gupta, ed. New Delhi: Atlantic Publishers & Dist.
World Health Organisation
2013 Nepal: Health Profile. Nepal: health profile.
Schlagwörter
Schlagwörter
(Englisch)
medical pluralism medical pluralistic networks network analysis Kathmandu Valley/Nepal
Schlagwörter
(Deutsch)
Medizinischer Pluralismus medizinisch pluralistische Netzwerke Netzwerkanalyse Kathmandu Valley/Nepal
Autor*innen
Lydia Rössl
Haupttitel (Englisch)
Entangled medical treatment
Hauptuntertitel (Englisch)
a network approach of traditional and biomedical health care providers in the Kathmandu Valley
Paralleltitel (Deutsch)
Verwobene Heilverfahren: Netzwerke in der traditionellen und biomedizinischen Gesundheitsversorgung in Kathmandu Valley
Publikationsjahr
2016
Umfangsangabe
266 Seiten : Illustrationen
Sprache
Englisch
Beurteiler*innen
Estella Weiss-Krejci ,
Guntram Hazod
AC Nummer
AC13406472
Utheses ID
39074
Studienkennzahl
UA | 092 | 307 | |