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The unreliable narrator in video games
Christian Johann Frisch
Art der Arbeit
Diplomarbeit
Universität
Universität Wien
Fakultät
Philologisch-Kulturwissenschaftliche Fakultät
Studiumsbezeichnung bzw. Universitätlehrgang (ULG)
Lehramtsstudium UF Geschichte, Sozialkunde, Polit.Bildg. UF Englisch
Betreuer*in
Eva Zettelmann
DOI
10.25365/thesis.61394
URN
urn:nbn:at:at-ubw:1-14729.62187.609776-6
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(Print-Exemplar eventuell in Bibliothek verfügbar)
Abstracts
Abstract
(Deutsch)
Diese Diplomarbeit behandelt den/die unzuverlässige/n Erzähler/in in Videospielen. Mithilfe von Literaturwissenschaftlichen und Ludologischen Theorien wurde untersucht wie der/die unzuverlässige Erzähler/in in Videospielen etabliert wird. Als Ergebnis konnten sechs Faktoren festgestellt werden: 1) die Verwendung von Charakter Archetypen; 2) die Benutzung von audio und visuellen Elementen; 3) Interaktivität durch den/die Spieler/in; 4) Narrativer Twist; 5) Environmental Storytelling; 6) die individuelle Interpretation durch den/die Spieler/in.
Abstract
(Englisch)
This thesis discusses how the concept of the unreliable narrator is established in video games. To answer this question, I examined the narrative-driven video games Dragon Age II, Spec Ops: The Line, Portal, and Mass Effect 1-3 to analyse how the unreliable narrator is established and utilised in video games. These analyses were based on the concept of the unreliable narrator as it is defined in literary theory. Furthermore, narratological concepts from the field of game studies were used to support my analysis. As the result of my research I determined six factors that are used by video games to establish the unreliable narrator: 1) the use of character archetypes that are associated with unreliability in literary theory; 2) the importance of audio and visual elements; 3) player agency; 4) the plot twist; 5) environmental storytelling and the use of game space; and 6) the impact of the player and his/her interpretation. Furthermore, my research shows that these factors rely on and support each other to establish the unreliable narrator in video games. This thesis intends to contribute to a discussion that has been a part of other media studies but has been largely ignored for the medium of video games.
Schlagwörter
Schlagwörter
(Englisch)
Unreliable Narrator Video Games Dragon Age II Spec Ops: The Line Portal Mass Effect Character Archetypes Audio Visual Interactivity Player Agency Environmental Storytelling Interpretation
Schlagwörter
(Deutsch)
Unzuverlässiger Erzähler Videospiele Dragon Age II Spec Ops: The Line Portal Mass Effect Charakter Archetypen Auditive und visuelle Elemente Interaktivität Plot Twist Environmental Storytelling Interpretation
Autor*innen
Christian Johann Frisch
Haupttitel (Englisch)
The unreliable narrator in video games
Paralleltitel (Deutsch)
Der/die unzuverlässige Erzähler/in in Videospielen
Publikationsjahr
2020
Umfangsangabe
110 Seiten : Illustrationen
Sprache
Englisch
Beurteiler*in
Eva Zettelmann
Klassifikationen
17 Sprach- und Literaturwissenschaft > 17.93 Literarische Stoffe, literarische Motive, literarische Themen ,
54 Informatik > 54.88 Computer in der Freizeit
AC Nummer
AC15670207
Utheses ID
54251
Studienkennzahl
UA | 190 | 313 | 344 |