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The future of EU carbon pricing: should non-ETS sectors be included into the EU ETS
Alexander Krenek
Art der Arbeit
Master-Thesis (ULG)
Universität
Universität Wien
Fakultät
Postgraduate Center
Studiumsbezeichnung bzw. Universitätlehrgang (ULG)
Universitätslehrgang für Internationale Studien (M.A.I.S.-Lg)
Betreuer*in
Werner Neudeck
DOI
10.25365/thesis.63393
URN
urn:nbn:at:at-ubw:1-21520.99642.830761-2
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Abstracts
Abstract
(Deutsch)
Die EU Kommission versucht mit ihrem “European Green Deal” ambitioniertere 2030/2050 Emissionsziele zu erreichen. Da viele Mitgliedsstaaten aber Probleme haben die bereits bestehenden Ziele zu erreichen schlägt die Kommission unter anderem vor zu prüfen ob es von Vorteil wäre jene Sektoren die bisher nicht im EU Emissionshandel (EHS) erfasst waren, hauptsächlich Transport, Wärme und Landwirtschaft, zu integrieren. Befürworter dieser Reform argumentieren, dass somit kosteneffizient Emissionen eingespart würden. Diese Abhandlung analysiert mittels Rekalibrierung eines einfachen Optimierungsproblems, welches von Richard Tol (2008) definiert worden ist, abzuschätzen welchen Effekt so eine Reform auf den Zertifikatspreis innerhalb des EHS haben würde um somit zur aktuellen Diskussion beitragen und Politikempfehlungen abgeben zu können.
Abstract
(Englisch)
The new von der Leyen commission in its European Green Deal (European Commission 2019) has committed itself to push for even more ambitious 2030/2050 carbon reduction targets. Many EU countries, however, already encounter great difficulties reaching their respective existing national targets for the non-ETS sectors, i.e. transport, heating and agriculture (European Environment Agency (EEA) 2018). Therefore, one policy proposal in the European Green Deal is to include those non-ETS sectors into the ETS. Such a reform, proponents argue, would cap the overall amount of carbon emissions in a cost-efficient way by creating a single price for carbon inside the EU. This paper tries to predict the effect such a reform would have on the price of carbon. Ultimately, this effect will depend on a political compromise that would have to determine the new ETS emissions cap as well as the distribution of emission allowances between the member states. In the worst-case scenario, the cap would be set too high and would thus undo the progress that was made over the last decade fixing the existing ETS. In the best-case scenario, the cap would be set strictly in accordance with the (current or more ambitious) 2030/2050 targets, which would result in a significant rise of the ETS allowance price by bringing in competition households and industry. A credible carbon leakage protection for EU industry would therefore be the minimum pre-requisite for the inclusion of non-ETS sectors.
Schlagwörter
Schlagwörter
(Englisch)
carbon pricing emission trading emission trading system EU ETS ETS sectors non-ETS sectors climate change
Schlagwörter
(Deutsch)
Umweltsteuer Umweltsteuern EU Emissionshandel Emissionshandel Paris Ziele Klimawandel
Autor*innen
Alexander Krenek
Haupttitel (Englisch)
The future of EU carbon pricing: should non-ETS sectors be included into the EU ETS
Publikationsjahr
2020
Umfangsangabe
v, 39 Seiten : Diagramme
Sprache
Englisch
Beurteiler*in
Werner Neudeck
Klassifikation
83 Volkswirtschaft > 83.63 Volkswirtschaftliche Ressourcen, Umweltökonomie
AC Nummer
AC16099149
Utheses ID
56228
Studienkennzahl
UA | 992 | 940 | |
