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"Bäume haben Wurzeln, ich habe Beine"
- zu Fuß gehen als Fortbewegungsmittel; der Einfluss struktureller, soziodemographischer und
persönlichkeitsimmanenter Faktoren auf das zu Fuß Gehen im Alltag
Margarete Huber
Art der Arbeit
Diplomarbeit
Universität
Universität Wien
Fakultät
Fakultät für Psychologie
Betreuer*in
Rainer Maderthaner
DOI
10.25365/thesis.7471
URN
urn:nbn:at:at-ubw:1-30466.41522.500753-7
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(Print-Exemplar eventuell in Bibliothek verfügbar)
Abstracts
Abstract
(Deutsch)
Der Transportsektor entwickelte sich in den letzten Jahren und Jahrzehnten so unnachhaltig wie kein anderer und stellt eine ernstzunehmende Bedrohung für Mensch und Umwelt dar. Vor allem der motorisierte Individualverkehr ist dabei als problematisch anzusehen. Die Forderung nach individueller Verhaltensänderung geht einher mit Forschungsbemühungen, das jeweilige Verhalten zu beschreiben, zu erklären und zu verstehen, um es in Folge auch verändern zu können.
So widmet sich die vorliegende Arbeit dem zu Fuß Gehen als Fortbewegungsmittel im Alltag mit dem Ziel, neue Erkenntnisse zu gewinnen und so einen theoretischen Hintergrund für mögliche Interventionsmaßnahmen zu schaffen.
Um der Komplexität des Mobilitätsverhaltens gerecht zu werden, wurden dabei mögliche Einflussfaktoren auf unterschiedlichen Ebenen betrachtet: Einflüsse der gebauten und natürlichen Umwelt, soziodemographische Merkmale, aber auch persönlichkeitsimmanente Faktoren wie Einstellungen und Motive wurden näher beleuchtet. So wurde eine Vielzahl unterschiedlicher Variablen mit großteils selbst konstruierten Instrumenten erfasst und ihr Zusammenhang mit dem zu Fuß Gehen statistisch analysiert.
Abstract
(Englisch)
Due to growing concerns regarding the negative impacts of climate change on environmental integrity and individual health, research on sustainable development has been intensified throughout the last years. Within this field, sustainable mobility is of special interest due to the fundamental contribution of motorized individual traffic to climate change.
Creating awareness and thus changing indivdual’s choices regarding methods of transport, reducing usage of cars while moving toward ecomobility, is of great importance.
Within research on sustainable types of transportation, walking plays an important role. Besides the positive impact on the environment, it also contributes to individual health as a form of physical activity.
This study focuses on walking as an active transportation mode in everyday life. Walking behavior is determined by a multitude of factors including the neighborhood and individual variables like traffic mode choice, sociodemographic characteristics, motives and attitudes.
Data regarding these variables was collected by means of an online-survey, filled out by 324 participants. Hypothesized associations with walking behavior were then clarified in a statistical analysis.
Neither for walking for transportation purposes nor for recreational walking, impacts of environmental characteristics on walking behavior could be replicated.
Walking for transportation was positively associated with public transport use. No significant correlations between walking and age, gender and education can be reported. Participants living with children showed significantly less affinity for leisurely walking. The location of the working place also greatly influences mobility choices to the effect that people working in the outlying districts of Vienna reported a lesser amount of walking as a means of transport.
Participiants generally showed a very positive attitude towards walking, but no association between attitudes and walking could be found. The most important motives for walking were the fun-factor and stress relief.
To develop successful intervention strategies, future research on determinants of walking behavior is needed. Due to the complexity of the topic a multi-method approach seems appropriate.
Schlagwörter
Schlagwörter
(Englisch)
walking predictors attitudes motives built and natural environment mobility behavior transport mode choice sustainability sustainable mobility environment health
Schlagwörter
(Deutsch)
zu Fuß Gehen Determinanten Einstellungen Motive gebaute und natürliche Umwelt Verkehrsverhalten Verkehrsmittelwahl Nachhaltigkeit nachhaltige Mobilität Umwelt Gesundheit
Autor*innen
Margarete Huber
Haupttitel (Deutsch)
"Bäume haben Wurzeln, ich habe Beine"
Hauptuntertitel (Deutsch)
- zu Fuß gehen als Fortbewegungsmittel; der Einfluss struktureller, soziodemographischer und
persönlichkeitsimmanenter Faktoren auf das zu Fuß Gehen im Alltag
Paralleltitel (Englisch)
Walking as a mode of transport ; structural, sociodemographic and personal factors influencing every day walking
Publikationsjahr
2009
Umfangsangabe
173 S.
Sprache
Deutsch
Beurteiler*in
Rainer Maderthaner
Klassifikation
77 Psychologie > 77.69 Sozialpsychologie: Sonstiges
AC Nummer
AC07970243
Utheses ID
6777
Studienkennzahl
UA | 298 | | |