Detailansicht
Where in my body is sts?
an embodied ethnography of artistic methods for social science research
Jóia Maria Boode
Art der Arbeit
Masterarbeit
Universität
Universität Wien
Fakultät
Fakultät für Sozialwissenschaften
Studiumsbezeichnung bzw. Universitätlehrgang (ULG)
Masterstudium Science-Technology-Society
Betreuer*in
Maximilian Fochler
DOI
10.25365/thesis.76117
URN
urn:nbn:at:at-ubw:1-17094.89307.850015-4
Link zu u:search
(Print-Exemplar eventuell in Bibliothek verfügbar)
Abstracts
Abstract
(Deutsch)
Diese Masterarbeit untersucht die Integration verkörperter künstlerischer Methoden in die sozialwissenschaftliche Forschung, insbesondere im Bereich der Wissenschafts- und Technikforschung (Science and Technology Studies, STS). Die Autorin, die aus dem Bereich der darstellenden Künste kommt, untersucht, wie Körper als Forschungsinstrumente genutzt werden können und wie verkörpertes Wissen die akademischen Praktiken und Wissensproduktion in den Sozialwissenschaften diversifizieren kann. Das Hauptziel besteht darin, die traditionelle Trennung von Geist und Körper in Forschungsmethoden in Frage zu stellen und den Wert verkörperter Praktiken bei der Generierung reichhaltiger, kontextuell eingebetteter Daten zu demonstrieren. Die Forschung konzentriert sich auf die Praktiken von drei Kunststudenten aus dem Arts&Science-Programm an der Universität für angewandte Kunst in Wien (Die Angewandte). Jeder Student nutzt seinen Körper auf einzigartige Weise, um Wissen zu produzieren, und ihre Methoden werden durch eine Kombination aus schriftlicher Analyse und einem Dokumentarfilm dokumentiert. Der Film dient als empirischer Teil der Arbeit und erfasst die Praktiken der Studenten sowie die Reflexionen der Forscherin über die Verwendung ihres eigenen Körpers und der Kamera als Forschungswerkzeuge. Die Arbeit beginnt mit einem Überblick über verkörperte und filmische Forschungsmethoden, bietet einen historischen Kontext und diskutiert deren Relevanz für die zeitgenössische sozialwissenschaftliche Forschung. Die Autorin argumentiert, dass, obwohl visuelle und verkörperte Methoden in Bereichen wie der visuellen Anthropologie und der Kognitionswissenschaft verwendet wurden, ihre Anwendung in STS und den breiteren Sozialwissenschaften weiterhin begrenzt und wenig anerkannt ist. Bei der Erforschung der Nutzung des Körpers als Forschungsinstrument geht die Autorin darauf ein, wie Körper in verschiedenen Kontexten Wissen vermitteln. Die Arbeit stützt sich auf die Werke von Wissenschaftlern wie Carol Azumah Dennis, die die Inklusivität verschiedener Arten von Wissenschaftlern in der akademischen Welt thematisiert, und Judith Butler, die die performative Natur von Geschlecht und Identität diskutiert. Die Forschung hebt die Notwendigkeit hervor, die Vielfalt der Körper in akademischen Umgebungen zu berücksichtigen und wie diese Vielfalt die Produktion und Vermittlung von Wissen beeinflussen kann. Ein wesentlicher Beitrag der Arbeit ist die Betonung der performativen und verkörperten Aspekte der Forschung. Durch die Dokumentation der Praktiken von Kunststudenten zeigt die Autorin, wie verkörperte Methoden Nuancen und Details erfassen können, die traditionelle schriftliche Methoden möglicherweise übersehen. Der online verfügbare Dokumentarfilm bietet ein visuelles und immersives Erlebnis der Forschungspraktiken der Studenten und demonstriert das Potenzial des Films als Forschungsmethode in STS. Die Arbeit ist so strukturiert, dass sie einen aktuellen Überblick über bestehende Forschung, einen detaillierten Methodenteil und ein reflektierendes Kapitel enthält, das die Ergebnisse diskutiert. Der Methodenteil befasst sich mit den ethischen Implikationen der Verwendung von Film und den Herausforderungen bei der Übersetzung künstlerischer Methoden in wissenschaftliche Ergebnisse. Das reflektierende Kapitel verknüpft die empirischen Ergebnisse mit dem breiteren Kontext von STS und plädiert für einen inklusiveren und verkörperten Ansatz zur Wissensproduktion. Während der gesamten Arbeit bietet die Autorin Übungen an, die den Körper des Lesers einbeziehen sollen und die Bedeutung verkörperter Engagements beim Verständnis und der Durchführung von Forschung betonen. Diese Übungen, die in Zusammenarbeit mit den Forschungsteilnehmern erstellt wurden, zielen darauf ab, die Lücke zwischen den theoretischen und praktischen Aspekten der verkörperten Forschung zu überbrücken. Abschließend argumentiert die Arbeit für die Integration verkörperter künstlerischer Methoden in die sozialwissenschaftliche Forschung und hebt deren Potenzial hervor, akademische Praktiken zu diversifizieren und zu bereichern. Durch die Dokumentation und Reflexion der Praktiken von Kunststudenten zeigt die Forschung, wie verkörperte Methoden zu einem ganzheitlicheren und inklusiveren Verständnis der Wissensproduktion in STS und darüber hinaus beitragen können.
Abstract
(Englisch)
This thesis explores the integration of embodied artistic methods into social science research, specifically within the field of Science and Technology Studies (STS). The author, coming from a background in performing arts, investigates how bodies can be used as research instruments and how embodied knowledge can diversify academic practices and knowledge production in the social sciences. The primary aim is to challenge the traditional separation between mind and body in research methodologies and to demonstrate the value of embodied practices in generating rich, contextually embedded data. The research centers on the practices of three art students from the Arts&Science program at Die Angewandte. Each student uses their body uniquely to produce knowledge, and their methods are documented through a combination of written analysis and a documentary film. The film serves as an empirical part of the thesis, capturing the students' practices and the researcher's reflections on using her own body and the camera as research tools. The thesis begins with a review of embodied and film-based research practices, providing a historical context and discussing their relevance to contemporary social science research. The author argues that while visual and embodied methods have been utilized in fields such as visual anthropology and cognitive science, their application in STS and broader social sciences remains limited and underrecognized. In exploring the use of the body as a research instrument, the author delves into how bodies transmit knowledge in various contexts. The thesis draws on the works of scholars such as Carol Azumah Dennis, who addresses the inclusivity of different types of scholars in academia, and Judith Butler, who discusses the performative nature of gender and identity. The research highlights the need to consider the diversity of bodies in academic settings and how this diversity can influence the production and transmission of knowledge. One of the key contributions of the thesis is its emphasis on the performative and embodied aspects of research. By documenting the practices of art students, the author illustrates how embodied methods can capture nuances and details that traditional written methods may miss. The documentary film, available online, provides a visual and immersive experience of the students' research practices, demonstrating the potential of film as a research method in STS. The thesis is structured to include a state-of-the-art review of existing research, a detailed methods section, and a reflective chapter discussing the findings. The methods section addresses the ethical implications of using film and the challenges of translating artistic methods into scientific output. The reflective chapter ties the empirical findings back to the broader context of STS, arguing for a more inclusive and embodied approach to knowledge production. Throughout the thesis, the author provides exercises designed to engage the reader's body, emphasizing the importance of embodied engagement in understanding and conducting research. These exercises, created in collaboration with the research participants, aim to bridge the gap between the theoretical and practical aspects of embodied research. In conclusion, the thesis argues for the integration of embodied artistic methods into social science research, highlighting their potential to diversify and enrich academic practices. By documenting and reflecting on the practices of art students, the research demonstrates how embodied methods can contribute to a more holistic and inclusive understanding of knowledge production in STS and beyond【6:0†source】【6:1†source】【6:2†source】【6:3†source】【6:4†source】.This thesis explores the integration of embodied artistic methods into social science research, specifically within the field of Science and Technology Studies (STS). The author, coming from a background in performing arts, investigates how bodies can be used as research instruments and how embodied knowledge can diversify academic practices and knowledge production in the social sciences. The primary aim is to challenge the traditional separation between mind and body in research methodologies and to demonstrate the value of embodied practices in generating rich, contextually embedded data. The research centers on the practices of three art students from the Arts&Science program at Die Angewandte. Each student uses their body uniquely to produce knowledge, and their methods are documented through a combination of written analysis and a documentary film. The film serves as an empirical part of the thesis, capturing the students' practices and the researcher's reflections on using her own body and the camera as research tools. The thesis begins with a review of embodied and film-based research practices, providing a historical context and discussing their relevance to contemporary social science research. The author argues that while visual and embodied methods have been utilized in fields such as visual anthropology and cognitive science, their application in STS and broader social sciences remains limited and underrecognized. In exploring the use of the body as a research instrument, the author delves into how bodies transmit knowledge in various contexts. The thesis draws on the works of scholars such as Carol Azumah Dennis, who addresses the inclusivity of different types of scholars in academia, and Judith Butler, who discusses the performative nature of gender and identity. The research highlights the need to consider the diversity of bodies in academic settings and how this diversity can influence the production and transmission of knowledge. One of the key contributions of the thesis is its emphasis on the performative and embodied aspects of research. By documenting the practices of art students, the author illustrates how embodied methods can capture nuances and details that traditional written methods may miss. The documentary film, available online, provides a visual and immersive experience of the students' research practices, demonstrating the potential of film as a research method in STS. The thesis is structured to include a state-of-the-art review of existing research, a detailed methods section, and a reflective chapter discussing the findings. The methods section addresses the ethical implications of using film and the challenges of translating artistic methods into scientific output. The reflective chapter ties the empirical findings back to the broader context of STS, arguing for a more inclusive and embodied approach to knowledge production. Throughout the thesis, the author provides exercises designed to engage the reader's body, emphasizing the importance of embodied engagement in understanding and conducting research. These exercises, created in collaboration with the research participants, aim to bridge the gap between the theoretical and practical aspects of embodied research. In conclusion, the thesis argues for the integration of embodied artistic methods into social science research, highlighting their potential to diversify and enrich academic practices. By documenting and reflecting on the practices of art students, the research demonstrates how embodied methods can contribute to a more holistic and inclusive understanding of knowledge production in STS and beyond.
Schlagwörter
Schlagwörter
(Deutsch)
embodied embodied research artistic alternative methods artistic research embodiment
Schlagwörter
(Englisch)
embodied embodied research artistic artistic research embodiment
Autor*innen
Jóia Maria Boode
Haupttitel (Englisch)
Where in my body is sts?
Hauptuntertitel (Englisch)
an embodied ethnography of artistic methods for social science research
Publikationsjahr
2024
Umfangsangabe
79 Seiten : Illustrationen
Sprache
Englisch
Beurteiler*in
Maximilian Fochler
Klassifikation
70 Sozialwissenschaften allgemein > 70.00 Sozialwissenschaften allgemein. Allgemeines
AC Nummer
AC17219556
Utheses ID
71725
Studienkennzahl
UA | 066 | 906 | |